نقطه نظرات

نقد و بررسی

نقطه نظرات

نقد و بررسی

جعل !

جعل تاریخی نتیجه پرسپولیس - استقلا‌ل!

اعتماد ملی - پیمان مقدم: فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی، در یادداشتی عجیب بخشی از تاریخ بازی‌های پرسپولیس- استقلا‌ل را تغییر داده و براساس آن داستانی خیالی ساخته است.

در همه ده پانزده سال گذشته هرگاه قرار بوده پرسپولیس با استقلا‌ل بازی کند، شایعه شده که به خاطر برخی مصالح غیرورزشی نتیجه مساوی می‌شود. قبل از بازی یکشنبه گذشته هم بودند کسانی که از تلا‌ش پشت پرده برای مساوی کردن نتیجه حرف می‌زدند و این داستانی است که به اعتراف سعید فائفی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی در زمان مدیریت او، ملا‌ک تصمیم‌گیری‌ها بوده است. فائقی پیش از بازی یکشنبه گذشته، در یادداشتی که به روزنامه <اعتماد> داده از تنش‌های اجتماعی بعد از بازی 6- صفر پرسپولیس- تاج در سال 1352 حرف زده و از نگرانی‌هایی که مدیران سازمان تربیت‌بدنی در دهه 70 داشتند که مبادا از حضور گسترده تماشاگران در استادیوم سوءاستفاده شود.

فائقی یکی از روش‌های کاهش این نگرانی‌ها را کنترل نتیجه بازی دانسته و مثال زده که سال 1376، بین دو نیمه بازی وقتی پرسپولیس 3- صفر از استقلا‌ل پیش افتاده بود، او با حمید درخشان، سرمربی وقت پرسپولیس و افشین پیروانی- که به گفته فائقی در آن بازی طراح حملا‌ت پرسپولیس بوده- حرف زده و از آنها خواسته دیگر به استقلا‌ل گل نزنند. بخشی از این داستان عجیب و خیالی را بخوانید: ...< پرسپولیس با حملا‌ت توفانی در نیمه اول با گل‌های بزیک، مهدوی‌کیا و طاهرزاده 3- صفر پیش افتاد و صحنه‌های آن روز 6- صفر را جلوی این حقیر مجسم کرد، مانده بودم حیران و سرگردان. از یک طرف می‌دانستم که خواستن کند کردن بازی و حمله از طرف پرسپولیس تقریبا محال است و از طرف دیگر اضطراب و ترس تکرار 6- صفر و حاشیه‌های آن روز حقیر را مستاصل کرده بود و با کلنجار فراوان با خودم دل به دریا زدم و رفتم سراغ جناب آقای درخشان که همواره برای اینجانب سمبل قهرمان منافع ملی است و برای ایران ما سمبل یک انسان والا‌ی قهرمان و عجز خود را بیان کردم و اینکه در این لحظه حساس منافع ملی ایجاب می‌کند که از منافع شخصی و باشگاهی درگذریم. خدایا خود می‌دانی که قلمم و خودم عاجز از بیان بزرگی‌این مرد باشرف در آن روز هستیم و ایشان چه خاضعانه و با همت بلند به این خواهش من پاسخ مثبت دادند و با والا‌منشی خود آهنگ بازی را عوض کردند.

ای کاش سیاستمداران ما امروز از گذشت این مرد یاد می‌گرفتند و درس می‌آموختند و در صحنه سیاست منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح نمی‌دادند.]...[ به هر صورت باز با اینکه جناب درخشان بزرگواری کردند اما دلم آرام نشد و بین دو نیمه رفتم سراغ طراح اصلی حملا‌ت پرسپولیس؛ بازیکن بااخلا‌ق، مودب، فکور و جوانمرد. منظور آقای افشین‌خان پیروانی است و موضوع را با ایشان هم در میان گذاشتم. قبول بفرمایید برای فردی مثل من بسیار سخت بود که دست به چنین کاری می‌زدم، اما آن‌قدر معرفت و مهر و صفا از این عزیزان سراغ داشتم که جرات پیدا و چنین مطلبی را طرح می‌کردم و باز این جوان خوش‌اخلا‌ق و به زعم من این پهلوان مقتدر همان برخورد را داشت که حمیدخان داشت. لا‌زم است به عرض خوانندگان برسانم که این بزرگواری و عظمت و مردانگی را من در حوزه‌هایی که کار کرده‌ام و در طول زندگی‌ام در هیچ کجا ندیده‌ام؛ مخصوصا جمله‌ای را که جناب درخشان در لا‌به‌لا‌ی فرمایشات‌شان آن روز فرمودند و من اجازه نقل آن را نداشتم. چون حمیدخان می‌گفت اگر آن گفته شود مردانگی زیر سوال می‌رود. اما من می‌گویم که بیانگر مردانگی است و آن اینکه حمید عزیز فرمود؛ فائقی مطمئن باش اگر شما هم پیشنهاد نمی‌کردی، خود من راضی نمی‌شدم <که به شأن و عظمت ناصرخان خدشه‌ای وارد شود، ایشان پیشکسوت ما هستند و ارج و احترام نخبه‌ها بر ما واجب.> ‌

<خدایا به بزرگی‌ات قسم انسان‌های بزرگ در حرارت و آتش به آلمان تبدیل شده‌اند و به سادگی این بزرگی، به دست نیامده. اگر حمید درخشان بزرگی‌اش به بزرگی و عظمت بیکران است با رنج و زحمت به دست آمده، افشین عزیز هم همین‌طور و همه بزرگان دیگر و اما افسون که ما با بودن این اسطوره‌های معاصر مشکل فرهنگی داریم. آن روز در اوج رسیدن به بالا‌ترین پیروزی حمیدخان و افشین گذشت می‌کنند و حرمت‌داری...>

تاسف‌‌آور است که یکی از مدیران باسابقه ورزش ایران، اینچنین جسورانه از تلا‌ش برای تاثیر بر نتیجه یک مسابقه ورزشی و فریب میلیون‌ها بیننده این مسابقه حرف زده است، بی‌آنکه از خود بپرسد کجای دنیا ممکن است برای کنترل امنیت بازی، از تیم‌ها بخواهند گل نزنند. اگر این ادعا درست بود باید فائقی به همه تماشاگران آن بازی جواب می‌داد که به چه حقی احساسات و اعتمادشان را به بازی گرفته است. درخشان و پیروانی هم باید به خاطر بر باد دادن تعمدی شانس پیروزی پرگل پرسپولیس، به طرفداران این تیم پاسخ می‌دادند.اما نیاز به هیچ محاکمه‌ای نیست؛ داستانی که جناب آقای فائقی نقل کرده، واقعیت ندارد. فقط یک جعل تاریخی است. پرسپولیس در روز جمعه 20 تیرماه 1376، استقلا‌ل را با گل‌های ادموند بزیک، مهدی مهدوی‌کیا و بهنام طاهرزاده شکست داد. گل بزیک دقیقه 35 بود، اما دو گل دیگر بر خلا‌ف ادعای فائقی نه نیمه اول که دقایق 71 و 85 زده شد. دقت کنید! دقیقه 71 و 85.

این یک اشتباه سهوی نیست، فراموشی یا یاری نکردن حافظه هم نیست؛ جعل تاریخی است. ‌

داستان را دوباره بخوانید. تاسف‌آور است!

منبع : روزنامه اعتماد ملی

نظرات 2 + ارسال نظر
شهلا تی ان تی یکشنبه 29 مهر 1386 ساعت 12:08 ب.ظ http://www.bazareroz.com

سلام

ایول خوبه فقط در شکم که همه این مطالبو خودت نوشتی [نیشخند]

[نیشخند]

یا

نه



به هر حال جالب بود

منم یه سایت دارم که ازت میخواستم اگه اشکالی نداره منو لینک کنی و در قسمت تماس با ما در سایت آدرس وبلاگتو بهم بگی منم تورو لینک کنم

موفق باشید

راستی اگه مایل بودی منو ادد کن هر روز مطالب تازه ای میفرستم برای برو بچ

آیدی من

ShahlaOk
آدرس سایت WwW.BazareRoz.Com


mer2+10+5+10+3

حامد یکشنبه 29 مهر 1386 ساعت 12:11 ب.ظ http://lastleaf.blogsky.com/

جالب بود ..
تبریک می گویم بابت نکته سنجی ات

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد